COMPONIST (1953-2007)

HANS ASSELBERGShome.html
 

DE FORMULES VAN HANS ASSELBERGS (1953-2007)

De expositie rond het festival ‘Verdichten, verdunnen’,  werd van 13 mei t/m 17 juni 2012 gehouden in de Vishal te Haarlem. Het was een ode aan de bevlogen musicus, componist en eigenaar van Studio Grasland, Hans Asselbergs.




Een ruimtevullende installatie met de instrumenten partituren, op video vastgelegde performances van Hans Asselbergs en werk van Wilfred Alders, Pelle Asselbergs, Hans Asselbergs, Michèle Baudet, Machiel Botman, Margreet Bouman, Francois Boulangé, Michel Campfens, Joos Clijsen, Joost Dankelman, Tracey Emin, Jos Fielmich, Jeroen Henneman, Pepijn Leupen, Laurien Mulder, Eric de Nie, Marcel Oosterwijk, Alet Pilon, Ronald Ruseler, Marja Sonneveld, Roland van Tetterode, Luuk Wilmering.     


Het Instrumentarium van Hans Asselbergs

De Valmachine
werd gebouwd voor de compositie vallend stof, en is gebaseerd op de Valmachine van  Galilei (1564-1642) bedoeld om de valversnelling te onderzoeken,  een van de eerste experimentele opstellingen in de natuurkunde.  Met de Valmachine van Hans Asselbergs klinkt een akkoord op moment dat het karrtetje langs de snaren met de kwadraten a-b-c-as-des-g-d naar beneden rolt in een bepaald ritme en volgens de valsnelheid.
Ontwerp Hans Asselbergs en gebouwd door HOBO (Frank Bonarius en Erik Hoeboer).

De Kogelmachine is geïnspireerd op een salontafelobject uit de jaren 70-tig, een rijtje kogeltjes hangend aan draadjes in een chromen frame: laat een kogel op de rest botsen en je hebt een botsbeweging door impulsoverdracht die na korte tijd weer stopt.
Hier zijn er 2 rijen kogels en is de schaal veel groter: afmeting van de kogel 10 cm, draden van meer dan een meter. Door de lengte van de draden te variëren kun je de installatie zo afregelen dat je een regelmatige polyritmische figuur kunt spelen. Door de stilstaande kogels in een nieuwe botsing met elkaar te brengen, terwijl de eerste beweging nog bezig is, kunnen met dit nieuwe slag- werkinstrument uiterst complexe patronen worden gegenereerd. Maar uiteindelijk komt elke beweging tot stilstand.

Ontwerp Hans Asselbergs en gebouwd door Nelissen Decorbouw.


tussen de golven (2001), (‘ het vogelhuis’) klankinstallatie in samenwerking met Michèle Baudet voor de tentoonstelling Het blauwe uur. Een bewegingsmelder zet een soundscape van zeegeluiden in een compositie van Hans Asselbergs in werking als de toeschouwer zijn hoofd door het gat van het vogelhuis steekt. Voor deze tentoonstelling klinkt de compositie permanent. Deze installatie gaat over de ervaring dat je ondanks de beklemming en beperktheid van de duisternis en de kleine ruimte bovenaan de trap, je toch de vrijheid en de wijdsheid kan ervaren die daar opklinkt.

Gebouwd door Nelissen Decorbouw.


             


FOTO’S OP FACEBOOK

Programma historie


zondag 20 mei 13.00 -17.00 uur - i.s.m Peter Bruyn nog eenmaal “Muzieksalon/Grashopper (*zie info) met spannende jazz en muzikaal experiment


woensdag 23 mei-20.00 uur - Drijfveren! Schuurshow olv Frénk van der Linden over passie en hartstocht in de Haarlemse cultuur


za en zo. 2 en 3 juni - tijdens openingsuren: speciaal programma tijdens de Haarlemse Stripdagen


woe 6 juni- 20.00 u : Oerol Sneakpreview in de Vishal! - reserveren verplicht! Johanna ter Steege en Jacqueline Boot lezen My Dinner with André


do  7 en vr 8 juni -tijdens openingsuren: The Youth Percussion Pool o.l.v Tatiana Koleva organiseert openbaar te bezoeken repetities  voor slagwerkers met experimentele hedendaagse muziek voor studenten van het Conservatorium van Groningen en Rotterdam


vr 8 juni  20.00 u.  Concert door The Youth Percussion Pool o.l.v Tatiana Koleva


zondag 10 juni - 15.00 uur: Concert door Maya Verlaak; studente Koninklijk conservatorium Den Haag met  een werk speciaal geschreven voor het Asselbergs Instrumentarium getiteld: EXCITER   


Reserveren via:  de.vishal@gmail.com of 023 532 6856

adres: Grote Markt 20  2011 RD Haarlem